Stegers Gitaarservice
  • Home
  • Nieuws
  • Reparaties
  • Afstellen
  • Customizing
  • Ambachtswerk
  • ATC-2 Preamp
  • Faqs
    • Lakwerk
    • Schades
    • Tremtroubles
    • Systeem storingen
    • Ruis & Brom
    • Tarieven
    • Vintage
    • Ontstemmen
    • Onderdelen
    • DIY
    • Structuur
    • Low Budget
  • Contact
  • Foto's
  • Portfolio
  • Shop
  • Links
  • Soap
  • Kammetjes
  • Balie
  • Herfretten
  • Verkeerd

Heeft u onlangs een erg kort antwoord gekregen sorry.

Een uitleg, komt het door drukte? Ja, vaak. Maar wat is drukte. Dit wordt vooral veroorzaakt door besprekingen aan de balie. Dat vreet ongelooflijk veel tijd. Vele klanten hebben vele vragen, en we hebben het over instrumenten, die zijn uniek en persoonlijk. Dus moet er wat besproken worden. Het daadwerkelijk werken aan uw instrument moet op een ander moment plaatsvinden. Dus is meteen ook het uurloon verklaard, u betaald ook voor die besprekingen, niet alleen voor het sleutelen dus. Er komt meer bij kijken, bij een eigen zaak hebben. Het is ook administratie doen, bestellingen, research, enz.
Terugkomend op die intakes en besprekingen, wat voorbeelden maken veel duidelijk;  Karel heeft een “gitaar” van een kennis gekregen, die op zijn beurt het ding van 5 euro weer gevonden heeft op een rotzooi-markt. Toch moet je Karel te woord staan, heeft een aantal vragen en opmerkingen over de verstoringen van deze Super Stratovarius. Is Karel een beetje naïef? Moeilijk te zeggen, men heeft toch hoop. Snapt u? Soms is de gitaar echt in een belabberde staat, het was destijds uit de goedkope fabriek al wat minder, soms zijn instrumenten ook echt ver heen; Gebroken bruggen, schele en verwrongen halzen, uitmuntend slecht fretwerk enz. Het is niet erg om een keertje iets te bespreken wat niets oplevert, maar het gebeurt echter ontzettend vaak in mijn atelier. Daar gaat simpelweg te veel tijd inzitten. Zo’n gitaartje is soms wel te herstellen maar het ding is totall-loss. Dus koopt men bij goedkope en snel leverende megawinkels zoals Bax en Thomann iets nieuws. Tja, kan ik niet tegenop. Dit geldt trouwens ook voor het leveren van bijvoorbeeld pickups.
Nog wat voorbeelden, oude vintage instrumenten opknappen, soms met emotionele waarde (soms zonder enige waarde). Het kan, maar zeggen wat het kost kan pas als het gereed is, lastig hè. Dat zijn pas balie-uren, dit bespreken.
Een goede en ervaren en zichzelf respecterende muzikant die notabene goede professionele instrumenten heeft, vertellen dat het geen nut heeft om een ‘erbij’ gekochte Chinese namaakdrol zó te krijgen als hun echte gitaar, is ook lastig. Geloof me, ze bestaan! Of het ook nog voor weinig kan! Kijk, dan begin ik iets harder te praten.
Is aannemen van personeel een optie? Ik weet het niet, wie betaalt dat? Men komt voor mijn kunstje, niet voor het oppervlakkige werk van een hulpje. Met veel respect voor diegene die toch ooit iets doen. Er is naam opgebouwd hier in al die jaren, dan spreken we van reputatie, die moet ik koesteren. Blijkbaar doe ik iets goeds, ik weet het wel, ik kijk vaak verder. Ook bij een eenvoudige afstelling worden uw fretjes gepolijst.
Zou inplannen van werk zin hebben? Werken met invulformulieren, op precieze afspraaktijdstippen gaan werken? Ik twijfel, lijkt mij lastig zonder planner. Graag verneem ik van klanten dat ze even aankondigen als ze met een aantal gitaren tegelijk willen komen. Maar er zijn ook mensen die dat niet doen en 5 minuutjes voor sluitingstijd ineens met 5 patiënten binnen vallen, zonder aankondiging. Dan gaat het mis. Gelukkig is het meestal leuk arrangeren, een spoedkarweitje doen, een setje snaren wisselen terwijl de klant wacht, het kan soms. Het gaat geweldig en fantastisch goed hier. Maar soms mag de deur op slot, de telefoon en het email apparaat uit…

…om door te kunnen werken.


Copyright © 2012 Stegers Gitaarservice, webdesign by Hans Stegers