Drukte aan de balie.
Natuurlijk is het makkelijk om te klagen maar dit feit probeer ik toch even toe te lichten;
Zoals u weet zijn de openingstijden hier niet zoals in winkels. Daar is personeel, dan hoeft men niet op bepaalde dagen de deur te sluiten om ongestoord te kunnen werken. Dat moet hier wel, I'm alone.
Op dagen dat het atelier wél geopend is merkt u dat u niet alleen aan de balie staat. Meestal gezellig, maar soms doe ik even een klein spontaan klaar-terwijl-u-wacht klusje. Na een langdurige tijd van plusminus 3 minuten is zoiets uitgevoerd hier. I'm so fast. Maar dan vraagt de klant weer om wat anders, en daarna weer om wat anders. De rij wordt langer.
Zo gaan er heel vaak complete dagdelen voorbij, de drukte-indicator noemt dit gezellig druk.
Eenmaal op een maandag komt "ons personeel" er achter dat het werk zich heeft opgestapeld. Dat is in principe goed, er moet wat verdiend worden hè. Een goed gevoel, altijd werk hebben.
Even terug naar die balie. Discovery Channel zou hier complete doorlopende programma's kunnen opnemen, ha! Ik zie van alles voorbijkomen. Natuurlijk prachtige gitaren. Maar ook dingen die een normaal mens in de kliko gooit. Of door onhandige knutselaars de zogenaamde Partscasters. Dat zijn zelfbouw frotsels. Heel vaak ellendig fout in elkaar gezet. Of ik het even in orde wil maken. Of van die gevallen die van hand over hand gegaan zijn, van stort naar kringloop, van opkoper naar afvalverzamelaar, van zolder naar straatvuil. Je lacht je ooit het hompeschompes hier. Of ik zie items die hier niet horen zoals synthesizers, defecte versterkers, effect pedalen, uit elkaar getrokken netstroom adapters, violen, kabels, kapotte fietsen. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar let op! Zet u zich schrap! waar het om gaat:
Door deze altijd aanwezige drukte (van het gewone werk zoals reparaties, onderhoud en customizing) moet ik u toch voorzichtig meedelen dat ik moet stoppen met aannemen van bouwopdrachten. Let wel, ik bedoel gitaarbouw op maat. Daar stoppen we mee. Natuurlijk zijn er wél handgebouwde instrumenten op voorraad. Op dit moment liggen er 3 bouwopdrachten, met de nadruk op liggen...
Samengevat:
Een balans. In twee delen;
Deel 1. We gaan zakelijker worden! Ja nu al, ha! Na 30 jaar.
Enerzijds is het goed dat winkeliers en collega's werk doorschuiven naar hier. Maar veelal gaat het om items die de naam gitaar niet eens mogen dragen! Oude goedkope versleten low-budget dingen. Maar ook merkgitaren die nou toch écht aan vervanging toe zijn. Maar nee, denkt men; "Die Stegers fixt het wel". Hoeveel voorbeelden wilt u hebben? Mij toch ff gauw wat laten doen voor weinig geld vind u fijn. Ik vind het fijn dat u tevreden bent dan, of course. Maar het is schering en inslag, ook elke keer vertellen dat iets geen haalbare kaart is kost mij tijd. En ik ga echt niets in rekening brengen over niet-uitgevoerde werkzaamheden.
U snapt het wel.
Deel 2. Het MacDonalds verhaal.
Gaat over de veranderende mentaliteit van ons. MacDonalds maakt geen reclame over hun restaurants maar hebben op TV wél een boodschap. Gaat over het nonchalante. Het wegflikkeren van frietzakken en milkshake bekers. Ook hier neemt men soms een loopje met mij of wat dan ook zonder dat men er zelf van bewust is. Ook ik hoef geen reclame meer te maken over mijn atelier, maar meer gedisciplineerd mogen u en ik wel worden. Ergens op de nieuwspagina leest u een voorbeeld over aanleveren van instrumenten zonder hoes of koffer. Dat kan eigenlijk niet. Het onaangekondigd binnenvallen met 3 of meer instrumenten, ook niet handig. Vragen of het gisteren klaar kan zijn. Afdingen. Enz enz.
Natuurlijk is het makkelijk om te klagen maar dit feit probeer ik toch even toe te lichten;
Zoals u weet zijn de openingstijden hier niet zoals in winkels. Daar is personeel, dan hoeft men niet op bepaalde dagen de deur te sluiten om ongestoord te kunnen werken. Dat moet hier wel, I'm alone.
Op dagen dat het atelier wél geopend is merkt u dat u niet alleen aan de balie staat. Meestal gezellig, maar soms doe ik even een klein spontaan klaar-terwijl-u-wacht klusje. Na een langdurige tijd van plusminus 3 minuten is zoiets uitgevoerd hier. I'm so fast. Maar dan vraagt de klant weer om wat anders, en daarna weer om wat anders. De rij wordt langer.
Zo gaan er heel vaak complete dagdelen voorbij, de drukte-indicator noemt dit gezellig druk.
Eenmaal op een maandag komt "ons personeel" er achter dat het werk zich heeft opgestapeld. Dat is in principe goed, er moet wat verdiend worden hè. Een goed gevoel, altijd werk hebben.
Even terug naar die balie. Discovery Channel zou hier complete doorlopende programma's kunnen opnemen, ha! Ik zie van alles voorbijkomen. Natuurlijk prachtige gitaren. Maar ook dingen die een normaal mens in de kliko gooit. Of door onhandige knutselaars de zogenaamde Partscasters. Dat zijn zelfbouw frotsels. Heel vaak ellendig fout in elkaar gezet. Of ik het even in orde wil maken. Of van die gevallen die van hand over hand gegaan zijn, van stort naar kringloop, van opkoper naar afvalverzamelaar, van zolder naar straatvuil. Je lacht je ooit het hompeschompes hier. Of ik zie items die hier niet horen zoals synthesizers, defecte versterkers, effect pedalen, uit elkaar getrokken netstroom adapters, violen, kabels, kapotte fietsen. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar let op! Zet u zich schrap! waar het om gaat:
Door deze altijd aanwezige drukte (van het gewone werk zoals reparaties, onderhoud en customizing) moet ik u toch voorzichtig meedelen dat ik moet stoppen met aannemen van bouwopdrachten. Let wel, ik bedoel gitaarbouw op maat. Daar stoppen we mee. Natuurlijk zijn er wél handgebouwde instrumenten op voorraad. Op dit moment liggen er 3 bouwopdrachten, met de nadruk op liggen...
Samengevat:
Een balans. In twee delen;
Deel 1. We gaan zakelijker worden! Ja nu al, ha! Na 30 jaar.
Enerzijds is het goed dat winkeliers en collega's werk doorschuiven naar hier. Maar veelal gaat het om items die de naam gitaar niet eens mogen dragen! Oude goedkope versleten low-budget dingen. Maar ook merkgitaren die nou toch écht aan vervanging toe zijn. Maar nee, denkt men; "Die Stegers fixt het wel". Hoeveel voorbeelden wilt u hebben? Mij toch ff gauw wat laten doen voor weinig geld vind u fijn. Ik vind het fijn dat u tevreden bent dan, of course. Maar het is schering en inslag, ook elke keer vertellen dat iets geen haalbare kaart is kost mij tijd. En ik ga echt niets in rekening brengen over niet-uitgevoerde werkzaamheden.
U snapt het wel.
Deel 2. Het MacDonalds verhaal.
Gaat over de veranderende mentaliteit van ons. MacDonalds maakt geen reclame over hun restaurants maar hebben op TV wél een boodschap. Gaat over het nonchalante. Het wegflikkeren van frietzakken en milkshake bekers. Ook hier neemt men soms een loopje met mij of wat dan ook zonder dat men er zelf van bewust is. Ook ik hoef geen reclame meer te maken over mijn atelier, maar meer gedisciplineerd mogen u en ik wel worden. Ergens op de nieuwspagina leest u een voorbeeld over aanleveren van instrumenten zonder hoes of koffer. Dat kan eigenlijk niet. Het onaangekondigd binnenvallen met 3 of meer instrumenten, ook niet handig. Vragen of het gisteren klaar kan zijn. Afdingen. Enz enz.