Deze pagina gaat over kommer en kwel, vreemde taferelen, soap, enz.
Who dares...
Eindelijk durf ik dit bericht te plaatsen. Het gaat over een gedurfde actie van een collega.
Ergens halverwege dit jaar op een dinsdag rinkelde de telefoon, Teun aan de lijn. Of ie even mocht langskomen. "Natuurlijk, je bent welkom" zei ik. Het was nog ochtend, ik dacht, dat wordt gezellig, nu al muziek maken! Teun speelde gitaar in een bandje waar ik pas enkele weken deel van uit maakte als drummer. Ik dacht dat Teun mij nog wat adviezen wilde geven wat betreft drumtechnische invullingen. Dat was niet het geval. Het ging over z'n fraaie Martin D28. Er was door een collega een verschrikkelijk probleem geconstateerd, wat 1000 euro ging kosten om te herstellen!
Die D28 had ik een paar maanden geleden notabene nog op de werktafel gehad, niks ernstigs aan de hand. Gewoon wat licht fretjes vlakken en héél weinig halskromming afstellen. Maar de gitaar was door Teun een keer bij die collega gebracht, ik was namelijk een midweekje op de Veluwe, onbereikbaar, vandaar. Teun is een geweldige sympathieke gast, een hele goede gitarist, maar Teun is wel een beetje wantrouwig, en net zo technisch als mijn lief oud moederke. Teun belt als het ware de ANWB als ie met z'n fiets een lekke band heeft. Teun liet een net aangeschafte auto bij 3 andere autogarages checken of alles wel ok was. Zo is Teun. Moet je accepteren en waarderen. En je moet Teun gewoon nuchter vertellen dat er echt niets mis is met z'n fraaie Les Paul. Da's ook service verlenen. Gewoon grappig. Ik kan trouwens met iedereen door een deur. Ook met Teun.
Wel nu, zijn D28 zou een gebroken halspen hebben! Iemand anders zou volgens die collega aan de gitaar lomp geprutst hebben...Teun kwam dus terecht verhaal halen bij mij. Ik helemaal verbaasd. Ik vroeg aan Teun of ik zijn gitaar bij de Martin specialist mocht ophalen, want de gitaar was daar achtergelaten door Teun. Dat mocht. Ik binnen luttele uurtjes richting een stad ten Noord-Oosten van Goirle. Zo'n 30 km rijden. Daar aangekomen beleefd gebleven, wat blablabla gedaan en gauw met de gitaar naar huis. In een oogwenk zag ik dat iemand het ringetje van de trussrodmoer dwars en achterstevoren tussen de moer en het gat van een steunbalk had gefrot! Binnen 10 minuutjes had ik dit hersteld, de halspen was NIET gebroken! Deze werkte formidable. Ik Teun gebeld of hij misschien een tweede D28 had, en het een en ander verward had. Dat was niet zo. Ik vroeg of er misschien een onhandige stagiaire daar in ZoetelieveGerritjestad aan zijn gitaar had geprutst. Nee was het antwoord van Teun. Met enig technisch recherchewerk kon ik zien dat dat ringetje eerder gewoon op z'n plek had gezeten. Beetje bij beetje kwam ik tot de conclusie dat de collega misbruik had gemaakt van Teuns wantrouwigheid, onhandigheid en vooral van Teuns goedgelovigheid. Teun zou wel met geld over de brug komen, eventueel bij mij gehaald. Wat de collega dus niet wist, was dat Teun mijn speelkameraad was! De collega had misschien mij negatief beoordeeld, en gegokt dat Teun NOOIT meer naar Goirle zou gaan.
Diezelfde dag heeft Teun zijn fraaie D28 nog opgehaald hier. Uiterst tevreden en blij was hij. Ik heb Teun niets laten betalen.
Zelfs nu, na vele maanden, snap ik nog steeds niet dat mensen in dit kleine gitaarwereldje zó crimineel listig zijn. Duizend euro. Dat is puur bedrog!
De naam Teun in dit verhaal is gefingeerd.
Eindelijk durf ik dit bericht te plaatsen. Het gaat over een gedurfde actie van een collega.
Ergens halverwege dit jaar op een dinsdag rinkelde de telefoon, Teun aan de lijn. Of ie even mocht langskomen. "Natuurlijk, je bent welkom" zei ik. Het was nog ochtend, ik dacht, dat wordt gezellig, nu al muziek maken! Teun speelde gitaar in een bandje waar ik pas enkele weken deel van uit maakte als drummer. Ik dacht dat Teun mij nog wat adviezen wilde geven wat betreft drumtechnische invullingen. Dat was niet het geval. Het ging over z'n fraaie Martin D28. Er was door een collega een verschrikkelijk probleem geconstateerd, wat 1000 euro ging kosten om te herstellen!
Die D28 had ik een paar maanden geleden notabene nog op de werktafel gehad, niks ernstigs aan de hand. Gewoon wat licht fretjes vlakken en héél weinig halskromming afstellen. Maar de gitaar was door Teun een keer bij die collega gebracht, ik was namelijk een midweekje op de Veluwe, onbereikbaar, vandaar. Teun is een geweldige sympathieke gast, een hele goede gitarist, maar Teun is wel een beetje wantrouwig, en net zo technisch als mijn lief oud moederke. Teun belt als het ware de ANWB als ie met z'n fiets een lekke band heeft. Teun liet een net aangeschafte auto bij 3 andere autogarages checken of alles wel ok was. Zo is Teun. Moet je accepteren en waarderen. En je moet Teun gewoon nuchter vertellen dat er echt niets mis is met z'n fraaie Les Paul. Da's ook service verlenen. Gewoon grappig. Ik kan trouwens met iedereen door een deur. Ook met Teun.
Wel nu, zijn D28 zou een gebroken halspen hebben! Iemand anders zou volgens die collega aan de gitaar lomp geprutst hebben...Teun kwam dus terecht verhaal halen bij mij. Ik helemaal verbaasd. Ik vroeg aan Teun of ik zijn gitaar bij de Martin specialist mocht ophalen, want de gitaar was daar achtergelaten door Teun. Dat mocht. Ik binnen luttele uurtjes richting een stad ten Noord-Oosten van Goirle. Zo'n 30 km rijden. Daar aangekomen beleefd gebleven, wat blablabla gedaan en gauw met de gitaar naar huis. In een oogwenk zag ik dat iemand het ringetje van de trussrodmoer dwars en achterstevoren tussen de moer en het gat van een steunbalk had gefrot! Binnen 10 minuutjes had ik dit hersteld, de halspen was NIET gebroken! Deze werkte formidable. Ik Teun gebeld of hij misschien een tweede D28 had, en het een en ander verward had. Dat was niet zo. Ik vroeg of er misschien een onhandige stagiaire daar in ZoetelieveGerritjestad aan zijn gitaar had geprutst. Nee was het antwoord van Teun. Met enig technisch recherchewerk kon ik zien dat dat ringetje eerder gewoon op z'n plek had gezeten. Beetje bij beetje kwam ik tot de conclusie dat de collega misbruik had gemaakt van Teuns wantrouwigheid, onhandigheid en vooral van Teuns goedgelovigheid. Teun zou wel met geld over de brug komen, eventueel bij mij gehaald. Wat de collega dus niet wist, was dat Teun mijn speelkameraad was! De collega had misschien mij negatief beoordeeld, en gegokt dat Teun NOOIT meer naar Goirle zou gaan.
Diezelfde dag heeft Teun zijn fraaie D28 nog opgehaald hier. Uiterst tevreden en blij was hij. Ik heb Teun niets laten betalen.
Zelfs nu, na vele maanden, snap ik nog steeds niet dat mensen in dit kleine gitaarwereldje zó crimineel listig zijn. Duizend euro. Dat is puur bedrog!
De naam Teun in dit verhaal is gefingeerd.
Teenslippers.
Het zal een aantal jaar duren maar de kleine ondernemer, de kleine winkelier die er nog is(want velen zijn al verdreven) zullen samen de handen ineen moeten slaan voor actie. De buitensporige hoge winkelpandhuur in steden moet omlaag. Grote multinationals kunnen die wel betalen, de marge op kleding is toch erg hoog. De klant betaalt toch wel, het gaat immers om merkkleding hè, en we willen gezien worden met 5 gevulde tassen van G-Star, Nike en Calvin Klein.
Die kleine winkelier kan die hoge huur niet meer ophoesten. Als ze er nog wel zijn hebben ze last van showrooming, kijkenkijken maar thuis op de bank op internet goedkoop kopen. Maar de meeste teenslippers en pyjama dragende wereldburgers kopen sowieso lui, nonchalant thuis 10 paar Zalando schoenen, en laten DHL er 9 weer ophalen. Gaan de deur er niet meer voor uit.
Duizenden winkeliers hebben reeds hun winkel moeten sluiten. In de afgelopen 2 jaar in de muziekinstrumentenbranche 50, jawel vijftig! Weg!
Op dit moment kan een net gestarte kleine winkel ook NOOIT groeien. Voor de importeur is dat lief klein sociaal winkeltje, én dat winkeltje wat er toch al 30 jaar zit, “te klein”, niet interessant genoeg. Ze leveren niet meer. In ons dorp heeft vorige week zo’n klein winkeltje (een sportwinkel) de zaak definitief gesloten! Eén bepaald bekend groot merk levert dat winkeltje NIET maar aan. Eigenaar over de zeik, en terecht vind ik.
Welke zaken blijven wél overeind? Service en dienstverleners.
Ok, mijn atelier ziet er misschien uit als een winkel, en ja soms verkoop ik ook wat. Maar allerlei merken en type instrumenten vind je hier niet. Als voorbeeld ook niet veel gitaar pickups. Er is (op het internet weer) té veel te zien en te goedkoop. Verwacht dus niet dat u dat hier ook kunt laten bestellen voor zo'n concurrerend prijsje.
Schijnheilig.
Laatst ging de telefoon, een beetje heel erg vrolijk, uitbundig en te positief JB uit Helvoirt aan de lijn. "Heej Hans, weet je nog, dat je mijn gitaar hebt gerepareerd 4 jaar geleden. Dat je een beschadiging had weggewerkt". "Eh, beste JB, ik ken verschillende JB's waarvan ik gitaren heb gerepareerd, sorry ik weet het even niet meer te herinneren". "Jawel joh, weet je wel die Takamine, met dat gat er in. Maar ik heb een simpele vraag, mag ik even langs komen dat je alleen even mijn snaren vervangt en hooguit de halskromming bekijkt. Echt heel eenvoudig, dat ik er even op kan wachten. Het is echt niet meer dan dat". Klantvriendelijk antwoorde ik, als dat zo is en als er geen versleten fretjes zijn of zo, dan ben je welkom, neem 30 euro mee, hou je misschien nog wat over zelfs, komt goed. "Oké man! Dank je wél, ik kom er aan". Een halfuurtje later JB weer aan de lijn vanuit de auto, hij was vergeten zijn portomennee mee te nemen. Kan gebeuren dacht ik. Ik vertelde dat ie zich geen zorgen hoefde te maken en dat ie de kosten ook wel mocht overmaken. JB aan de balie, en jawel, weer fantastisch lovend over van alles en nog wat. Maar wat bleek, 3 fretjes tot op het bot, eh hout totaal versleten! De toets zwaar vervuild, de overige fretjes zwaar geoxideerd en de topkam gebroken! Ik weer klantvriendelijk en dit alles meteen live aan de balie verholpen. En verteld dat dit eigenlijk niet de gang van zaken is. "Thanx man! En sorry, dat had ik niet gezien. Maar de Heer zal u prijzen". JB doet iets met Jezus aanbidden, testimony, ik weet bij god niet wat het is. "Bedankt dat je dit nu voor mij wilt doen". Ik sla nu even een stukje herhaalde facturering en eenzijdige email en Facebook communicatie over...
...het notabene veel te lage bedrag van 6 tientjes wat ik noteerde voor JB heb ik nooit mogen ontvangen. Dan zeg ik: "Ik vergeef het je, maar kom nooit weer, en doe God de groeten als je in de biechtstoel zit". Maar ik denk wat anders...
Laatst ging de telefoon, een beetje heel erg vrolijk, uitbundig en te positief JB uit Helvoirt aan de lijn. "Heej Hans, weet je nog, dat je mijn gitaar hebt gerepareerd 4 jaar geleden. Dat je een beschadiging had weggewerkt". "Eh, beste JB, ik ken verschillende JB's waarvan ik gitaren heb gerepareerd, sorry ik weet het even niet meer te herinneren". "Jawel joh, weet je wel die Takamine, met dat gat er in. Maar ik heb een simpele vraag, mag ik even langs komen dat je alleen even mijn snaren vervangt en hooguit de halskromming bekijkt. Echt heel eenvoudig, dat ik er even op kan wachten. Het is echt niet meer dan dat". Klantvriendelijk antwoorde ik, als dat zo is en als er geen versleten fretjes zijn of zo, dan ben je welkom, neem 30 euro mee, hou je misschien nog wat over zelfs, komt goed. "Oké man! Dank je wél, ik kom er aan". Een halfuurtje later JB weer aan de lijn vanuit de auto, hij was vergeten zijn portomennee mee te nemen. Kan gebeuren dacht ik. Ik vertelde dat ie zich geen zorgen hoefde te maken en dat ie de kosten ook wel mocht overmaken. JB aan de balie, en jawel, weer fantastisch lovend over van alles en nog wat. Maar wat bleek, 3 fretjes tot op het bot, eh hout totaal versleten! De toets zwaar vervuild, de overige fretjes zwaar geoxideerd en de topkam gebroken! Ik weer klantvriendelijk en dit alles meteen live aan de balie verholpen. En verteld dat dit eigenlijk niet de gang van zaken is. "Thanx man! En sorry, dat had ik niet gezien. Maar de Heer zal u prijzen". JB doet iets met Jezus aanbidden, testimony, ik weet bij god niet wat het is. "Bedankt dat je dit nu voor mij wilt doen". Ik sla nu even een stukje herhaalde facturering en eenzijdige email en Facebook communicatie over...
...het notabene veel te lage bedrag van 6 tientjes wat ik noteerde voor JB heb ik nooit mogen ontvangen. Dan zeg ik: "Ik vergeef het je, maar kom nooit weer, en doe God de groeten als je in de biechtstoel zit". Maar ik denk wat anders...