Lakwerk.
“Effe een ander kleurtje opspuiten?”
“Kunt u mijn gitaar voorzien van een nieuwe kleur?” Zijn veelgestelde vragen.
Het is een complex karwei, tenminste, om het goed en duurzaam te doen. Een busje met (auto)lak over een body spuiten kun je het beste zelf doen; DIT IS NIET DUURZAAM. Binnen korte tijd is deze flinterdunne laag er alweer af.
Er moeten dus blanke afwerklagen (minimaal 8) worden aangebracht, en er moet ter voorbereiding ook veel gedaan worden. Denk aan demontage hardware, schuren en gronden.
In de fabriek lakken ze op grote schaal met 2-componenten lak en polyester lak. Dit gaat met robots. Deze afwerking is wel duurzaam maar niet zo goed voor de klank. (Het beste geluid zit in een ongelakte gitaar, hooguit voorzien van een waslaagje).
Gitaarbouwers doen het vaak anders; bijvoorbeeld met een PU-lak (polyurethaan), deze is minder bikkelhard maar wel slijt- en krasvast. De klank blijft nog redelijk overeind.
Maar om een duurzaam en fraai uitgepolijst resultaat te krijgen met deze PU-lak moeten er zeker 8 lagen worden aangebracht. Na het aanbrengen van deze lagen (en trouwens met elke laklaag) ontstaat er een sinaasappel effect. Dit effect moet er dus weer worden uitgeschuurd en uitgeslepen. Daarna volgt het uitpolijsten. U begrijpt het, er gaan wel wat uurtjes inzitten. Voorafgaand aan het hoogglans aflakken wordt eerst vaak nog een grondlaag aangebracht, en/of de gewenste kleurlaag. Ook worden er vaak nog oneffenheden weggewerkt.
Met demonteren en weer monteren en afstellen van de hardware komt er weer een uur bij.
Totaal 12 uur werk, da's gauw 500 euro.
Maar, met kleurlakken zijn we gestopt! Alleen zwart en transparant doen we nog.
“Kunt u mijn gitaar voorzien van een nieuwe kleur?” Zijn veelgestelde vragen.
Het is een complex karwei, tenminste, om het goed en duurzaam te doen. Een busje met (auto)lak over een body spuiten kun je het beste zelf doen; DIT IS NIET DUURZAAM. Binnen korte tijd is deze flinterdunne laag er alweer af.
Er moeten dus blanke afwerklagen (minimaal 8) worden aangebracht, en er moet ter voorbereiding ook veel gedaan worden. Denk aan demontage hardware, schuren en gronden.
In de fabriek lakken ze op grote schaal met 2-componenten lak en polyester lak. Dit gaat met robots. Deze afwerking is wel duurzaam maar niet zo goed voor de klank. (Het beste geluid zit in een ongelakte gitaar, hooguit voorzien van een waslaagje).
Gitaarbouwers doen het vaak anders; bijvoorbeeld met een PU-lak (polyurethaan), deze is minder bikkelhard maar wel slijt- en krasvast. De klank blijft nog redelijk overeind.
Maar om een duurzaam en fraai uitgepolijst resultaat te krijgen met deze PU-lak moeten er zeker 8 lagen worden aangebracht. Na het aanbrengen van deze lagen (en trouwens met elke laklaag) ontstaat er een sinaasappel effect. Dit effect moet er dus weer worden uitgeschuurd en uitgeslepen. Daarna volgt het uitpolijsten. U begrijpt het, er gaan wel wat uurtjes inzitten. Voorafgaand aan het hoogglans aflakken wordt eerst vaak nog een grondlaag aangebracht, en/of de gewenste kleurlaag. Ook worden er vaak nog oneffenheden weggewerkt.
Met demonteren en weer monteren en afstellen van de hardware komt er weer een uur bij.
Totaal 12 uur werk, da's gauw 500 euro.
Maar, met kleurlakken zijn we gestopt! Alleen zwart en transparant doen we nog.