Herfretten.
Na verloop van tijd raken de frets versleten, deze zijn immers gemaakt van een legering van o.a. nikkel, wat minder hard is dan de stalen snaren. Versleten frets, vaak herkenbaar door putjes, kunnen vaak nog opnieuw worden gevlakt, geprofileerd en gepolijst. Ontzettend vaak is fretslijtage of een afwijking niet meteen zichtbaar, maar wel behandelbaar. Voorbeelden genoeg. Als u vaak de snaren opduwt, in het engels, benden genoemd, treedt er slijtage op over de gehele breedte van de fret, maar vaak niet op alle fretjes. Dan kan er fretbuzz optreden.
Is de slijtage te groot dan kunnen de frets van elke gitaar worden vervangen: Er is keus uit diverse types en diverse maten, vele zeer tevreden muzikanten hebben hun instrument al laten voorzien van nieuwe frets. We gebruiken fretdraad van Dunlop, Allparts, VanGendt, Jescar.
Hoe gaat dit herfretten?
Eerst wordt er wat bekeken en gemeten. Vervolgens het bespreken, welke type het best bij u past. We hebben vele maten op voorraad, en ja ook de stainless steel types van Jescar. Vervolgens wordt er voorbereidend werk gedaan, denk aan in rust brengen van de halspen. In de meeste gevallen wordt de toets ook gevlakt, dit is zeer belangrijk; Een hals kan namelijk door de jaren heen een afwijking gekregen hebben, noem het een vervorming, een lichte knik. Meestal niet meteen zichtbaar. Zou je dus een toets herfretten zonder deze te vlakken, dan moeten we er wel zeker van zijn dat de toets strak is.
Veelvoorkomende gevallen zijn Fender stratocasters met een maple toets. De fretjes zitten echter in de blanke lak vast. Dus is dat vlakken en het strippen van de lak noodzakelijk. We krijgen wel exact hetzelfde resultaat als toen de gitaar de fabriek verliet. Wel met een betere lak, slijt- en krasvast.
Nog een voorbeeld; Een akoestisch gitaar met niet alle fretjes versleten, soms maar een paar. Dan kunnen we volstaan met gedeeltelijk herfretten.
Bij zo'n herfretklus komt wel meer om de hoek kijken. Denk aan opnieuw monteren van een topkam, later natuurlijk ook de halspen instellen.
Het is soms een monnikenwerk, het schoonzagen van de fretsleufjes, het vlakken, impregneren soms. Het voorbuigen van de nog te monteren fretjes in de juiste radius van de toets. Enz.
Is de slijtage te groot dan kunnen de frets van elke gitaar worden vervangen: Er is keus uit diverse types en diverse maten, vele zeer tevreden muzikanten hebben hun instrument al laten voorzien van nieuwe frets. We gebruiken fretdraad van Dunlop, Allparts, VanGendt, Jescar.
Hoe gaat dit herfretten?
Eerst wordt er wat bekeken en gemeten. Vervolgens het bespreken, welke type het best bij u past. We hebben vele maten op voorraad, en ja ook de stainless steel types van Jescar. Vervolgens wordt er voorbereidend werk gedaan, denk aan in rust brengen van de halspen. In de meeste gevallen wordt de toets ook gevlakt, dit is zeer belangrijk; Een hals kan namelijk door de jaren heen een afwijking gekregen hebben, noem het een vervorming, een lichte knik. Meestal niet meteen zichtbaar. Zou je dus een toets herfretten zonder deze te vlakken, dan moeten we er wel zeker van zijn dat de toets strak is.
Veelvoorkomende gevallen zijn Fender stratocasters met een maple toets. De fretjes zitten echter in de blanke lak vast. Dus is dat vlakken en het strippen van de lak noodzakelijk. We krijgen wel exact hetzelfde resultaat als toen de gitaar de fabriek verliet. Wel met een betere lak, slijt- en krasvast.
Nog een voorbeeld; Een akoestisch gitaar met niet alle fretjes versleten, soms maar een paar. Dan kunnen we volstaan met gedeeltelijk herfretten.
Bij zo'n herfretklus komt wel meer om de hoek kijken. Denk aan opnieuw monteren van een topkam, later natuurlijk ook de halspen instellen.
Het is soms een monnikenwerk, het schoonzagen van de fretsleufjes, het vlakken, impregneren soms. Het voorbuigen van de nog te monteren fretjes in de juiste radius van de toets. Enz.