Vintage.
U wilt een oud vintage instrument op laten knappen. Dat kan, er is veel mogelijk, maar zijn vaak ook dingen niet mogelijk. U moet rekening houden met accepteren van gebreken, tekortkomingen en andere problemen.
Bij het herfretten van oude vintage gitaren, kom je ooit problemen tegen met de snaarprojectie. De beide e-snaren kunnen “van de toets vallen”, de spacing van de brugzadeltjes is vaak net iets te breed voor de reeds versleten hals. De toets is ook aan de zijkant versleten, dus smaller geworden. Na het fretjes monteren worden deze aan de zijkant ook gevormd, voorzichtig dus om de hals niet smaller te vijlen. Maar als de hals zijdelings is vervormd wordt deze na het bijwerken van de fretjes juist nog smaller.
Vaak zijn strats uit de jaren 70 voorzien van een maple toets die gelakt is, bij het vervangen van de fretjes moet de toets ook weer opnieuw worden gelakt zoals het vroeger in de fabriek is gedaan; Eerst fretjes monteren daarna lakken. De oude lak zal dus zwaar beschadigd raken bij het demonteren van de fretjes omdat de fretjes opgesloten zitten in de lak. Ooit is een pallisander toets zó dun dat uitzagen van de fretsleufjes niet verstandig is.
Voor vintage-waarde wilt u alles origineel houden. De onderdelen wilt u zoveel mogelijk handhaven. Dat is controvers aan reparatie, want er zal toch wel eens iets vervangen moeten worden. Bij opknappen hoort ook afstellen, dat lukt dus niet als bijvoorbeeld de tremelo één grote brok roest is geworden, de schroefjes zijn vaak onvindbaar, laat staan instelbaar.
Dus het advies is; Voor je zelf een compromis sluiten. Ik weet het, het is lastig; U hecht vaak veel waarde aan uw instrument, vaak is die van onschatbare emotionele waarde, maar ik moet het technisch bekijken, dat is iets heel anders. Vintage en functionaliteit gaan lastig samen.
Bij het herfretten van oude vintage gitaren, kom je ooit problemen tegen met de snaarprojectie. De beide e-snaren kunnen “van de toets vallen”, de spacing van de brugzadeltjes is vaak net iets te breed voor de reeds versleten hals. De toets is ook aan de zijkant versleten, dus smaller geworden. Na het fretjes monteren worden deze aan de zijkant ook gevormd, voorzichtig dus om de hals niet smaller te vijlen. Maar als de hals zijdelings is vervormd wordt deze na het bijwerken van de fretjes juist nog smaller.
Vaak zijn strats uit de jaren 70 voorzien van een maple toets die gelakt is, bij het vervangen van de fretjes moet de toets ook weer opnieuw worden gelakt zoals het vroeger in de fabriek is gedaan; Eerst fretjes monteren daarna lakken. De oude lak zal dus zwaar beschadigd raken bij het demonteren van de fretjes omdat de fretjes opgesloten zitten in de lak. Ooit is een pallisander toets zó dun dat uitzagen van de fretsleufjes niet verstandig is.
Voor vintage-waarde wilt u alles origineel houden. De onderdelen wilt u zoveel mogelijk handhaven. Dat is controvers aan reparatie, want er zal toch wel eens iets vervangen moeten worden. Bij opknappen hoort ook afstellen, dat lukt dus niet als bijvoorbeeld de tremelo één grote brok roest is geworden, de schroefjes zijn vaak onvindbaar, laat staan instelbaar.
Dus het advies is; Voor je zelf een compromis sluiten. Ik weet het, het is lastig; U hecht vaak veel waarde aan uw instrument, vaak is die van onschatbare emotionele waarde, maar ik moet het technisch bekijken, dat is iets heel anders. Vintage en functionaliteit gaan lastig samen.